Jak zostaliśmy rzuceni na głęboką wodę…

woda

Wydaje się, że era słodkich, gazowanych napojów minęła. Puszka coli przez ostanie lata zasłużyła sobie na miano puszki pandory, a wszystkim do głów uderzyła woda! Internet zalała fala artykułów na temat dobrodziejstw wynikających z picia wody oraz porad dotyczących prawidłowego nawadniania organizmu. Jednak… nie liczy się tylko ilość wypitych szklanek, bo, jak się okazuje – woda wodzie nierówna! Sprawdźmy, czy ktoś przypadkiem nie robi nas w butelkę…

Burza w szklance wody – o co tyle szumu?
Nasz organizm składa się w 70% właśnie z wody. Żeby poprawnie funkcjonował, musi być odpowiednio nawodniony. Ostatnie badania pokazują, że cierpimy na przewlekłe odwodnienie. Dlatego, jeśli następnym razem będziesz miał problemy z koncentracją, bóle głowy lub stawów, policz, ile szklanek wody udało ci się wypić w ciągu dnia. Na pewno za mało!

Jaka woda brzegi rwie?
Dziennie powinniśmy wypijać 8 szklanek wody. W naturze istnieje 135 rodzajów wody! Którą z nich wybrać?

Wody mineralne
W skład tych wód wchodzą cenne składniki mineralne, najczęściej wapń i magnez, zbawiennie wpływające na funkcjonowanie układu krążenia. Tylko co z solami, które także znajdują się w składzie wody mineralnej, a których nasz organizm nie przyswaja? Niektórych z tych soli nie jesteśmy w stanie wydalić z naszego organizmu. Z tego powodu naukowcy zalecają robienie kilkumiesięcznych przerw po 2-4 tygodniach picia wody mineralnej.
Wody źródlane
Można je określić jako uniwersalne. Są czyste pod względem chemicznym i mikrobiologicznym – tzn. bezpieczne. Neutralny smak sprawia, że idealnie nadają się do parzenia kaw, herbat i gotowania potraw. Jednak ich skład określany jest jako niestabilny, dlatego na etykietach butelek możemy znaleźć rozbieżne informacje dotyczące zawartości składników w wodach źródlanych.
Wody filtrowane
Broniąc się przed piciem chlorowanej wody z kranu, zaczęliśmy oczyszczać ją za pomocą filtrów. W trakcie procesu filtracji z wody usuwane są szkodliwe oraz… dobre związki! Filtr usuwa wszystko, toteż taka woda staje się pozbawiona wszelkich wartości odżywczych.
Woda strukturowana
Szukając odpowiedzi na pytanie – jaką wodę wybrać, należy wspomnieć, o określanej przez wielu profesorów mianem najzdrowszej, wodzie strukturowanej. Występuje ona w owocach, warzywach i roztopionym lodzie. Przygotowanie wody strukturowanej, przepis dr Michała Tombaka: Zwykłą wodę wodociągową nalać do garnuszka o dowolnej objętości, zagotować, przykryć pokrywką, ostudzić i wstawić do zamrażalnika o temperaturze minus 4°C na 2-3 godziny. Gdy woda zamarznie, przebić powstały lód, a wodę zlać. Otrzymana woda posiada właściwości „strukturowanej”. Pod względem swojego składu jest dokładnie taka sama, jak woda znajdująca się w komórkach naszego organizmu.